Les visites del Sant Ramon Nonat, tot un clàssic al Centre d’Estudis

07/10/2026, 19:55

Al setembre  ja comencem a preparar tot un clàssic com són les visites de l’alumnat de l’Escola Sant Ramon Nonat. Unes visites que són el primer pas per preparar els seus treballs de recerca de l’ESO. Aquest primer contacte també serveix per a que els alumnes coneguin entitats que promouen i treballen per tal de donar a conèixer la ciutat.

El 6 d’octubre ens  van  visitar 60 alumnes d’aquest centre, per treballar en una sessió dirigida, que aquesta vegada s’ha centrat en com es fan entrevistes per a la recerca. Els alumnes s’han dividit en dos grups, i s’ha aprofitat l’avinentesa per obrir una col·laboració amb la Fundació Arranz-Bravo, que també comparteix l’espai de la Tecla Sala. 

Mentre un grup visitava l’exposició “Alçar a pols”, de l’artista Miquel García, qui els ha acompanyat en la visita i els ha explicat el contingut de la mostra. L’Albert Mercadé, director artístic de la Fundació Arranz-Bravo, els ha explicat qui és aquest artista reconegut internacionalment, que ha donat a la ciutat escultures tant significatives com l’Acollidora i el Pont de la Llibertat.

Una exposició interessant que ens acosta al món de la muixeranga: “En la tradició cultural dels diferents pobles de la costa africana també hi ha diverses cultures que fan torres humanes. Alçar a pols, en el vocabulari muixeranguer és una expressió utilitzada per referir-se al gest d’agafar amb les mans a les persones d’un pis i pujar-les al pis següent. El projecte proposa utilitzar la muixeranga com a estratègia per indagar en els orígens incerts de la muixeranga i treure a la superfície (alçar) un dels episodis més ocults de la història valenciana: l’esclavitud.”. Una mostra que us convidem a visitar.

El Joan Camós, ha dirigit la sessió que s’ha fet al Centre d’Estudis, tot aportant coneixements bàsics per poder realitzar les entrevistes que seran testimonis de vida dels avantpassats dels alumnes que ens han visitat. Els alumnes hauran de fer entrevistes als seus pares o avis i demanar-los pel seu origen, el viatge de la migració i el lloc d’arribada, en aquest cas, majoritàriament a l’Hospitalet. L’esquema que ha utilitzat el Joan per a la seva exposició ha estat: Sortida, arribada, sumem.

Els hem ofert bibliografia relacionada amb la immigració com el llibre La història de tots nosaltres de Joan Camós, els Cinquanta-quatre relats d’immigració de Jaume Botey i L’Hospitalet lloc de memòria , de diversos autors. 

El projecte que engany volen desenvolupar des de l’escola és una mica diferent al dels altres anys. Una proposta en la que el CELH també ha ofert la seva col·laboració.

Agrair al Joan Camós, al Miquel García, a l’Albert Mercadé i a la Fundació Arranz-Bravo la seva col·laboració i participació en aquest projecte. De la mateixa manera, que esperem poder seguir col·laborant amb ells i l’Escola Sant Ramon Nonat així com amb totes les escoles i instituts que s’hi vulguin treballar temes sobre la ciutat. 

Aquestes activitats són les que realment fan xarxa a la ciutat i ajuden a coneixe’ns millor tots plegats.